دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 28, 2024
وزارت علوم

حوزه/ معاون فناوری وزیر علوم گفت: یکی از برنامه های جدی وزارت علوم تلاش در جهت ارتقای سطح مهارتی حوزه دانش بنیان ها در سطح دانشگاه های کشور است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، دکتر محمدنبی شهیکی‌تاش طی سخنانی در نشست مشترک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با اشاره به مباحث حوزه پارک‌های علم و فناوری و مدل‌هایی که می‌توان به صورت هم‌افزا با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیش برد، اظهار داشت: برخی برنامه‌ها در حوزه گرنت تعریف شده که بتوانیم گرنت‌های طرح همساز و حوزه گرنت‌های صنعتی را داشته باشیم.

وی افزود: شکل‌گیری فب‌لب‌ها مدل موفق برای توسعه حوزه دانش بنیان است، چون تعهد جدید آن است که تا پایان برنامه هفتم توسعه به ۳۰ هزار شرکت دانش بنیان برسیم؛ لذا این جریان می‌تواند از دل فب‌لب‌ بیرون آید و این حوزه را توسعه دهد.

شهیکی‌تاش همچنین گفت: نیاز داریم یکی از دانشگاه‌ها که در شهر تهران واقع است علاوه بر مأموریت‌های قبلی خود، مأموریتی به عنوان «دانشگاه هوش مصنوعی» داشته باشد که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بتوانیم یک مدل مشترکی ایجاد کنیم چرا که بحث هوش مصنوعی نیاز عصر فعلی و آینده است.

وی با بیان این که طرح‌های ملی توانمندسازی مهارت‌های حوزه دانش‌بنیان‌ها را باید ارتقاء دهیم، خاطرنشان کرد: ۹۶ پروژه در پارک‌های علم و فناوری و ۱۱۰ پروژه در دانشگاه‌های کشور داریم که در پروژه‌های حوزه زیرساختی پارک‌ها و مراکز رشد بالای ۷۰ درصد پیشرفت دارند که بخشی از آن را باید با استفاده از منابع ماده ۱۱ تکمیل کنیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه بخش تجاری‌سازی اختراعات وجود دارد که می‌توانیم با همکاری بنیاد ملی نخبگان مدل مشترکی در این خصوص ارائه دهیم تا بتوانیم با هدف‌گذاری به شاخص‌های حوزه مدنظر دست یابیم.

حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز در این جلسه ضمن بیان رویکرد جدید این معاونت در حمایت خروجی‌محور از ارکان توسعه زیست‌بوم نوآوری در بخش‌های مختلف سیاست‌گذاری، زیرساخت و...، به بیان فرصت‌های همکاری با مشارکت «بنیاد ملی نخبگان» و «بنیاد علم ایران» پرداخت.

سلطانی، رئیس بنیاد علم ایران نیز به بیان ساز و کار حمایتی بنیاد علم در قالب ۶ کارگروه تخصصی و لزوم اهتمام به رونق فعالیت‌ها در حوزه "علوم انسانی، اجتماعی و هنر" تأکید کرد.

با توجه به توضیحات پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت عتف مقرر شد، بسته حمایتی به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان با همکاری وزارت عتف، معاونت علمی و بنیاد برای حمایت از طرح‌های دانشجویان دکتری در حوزه‌های پژوهش و فناوری تعریف شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha